- Деталі
- Категорія: Поради психолога
Зразки вправ для розвитку операцій мислення школярів
1. Вправа «Збери слово»
Ведучий пропонує дітям прочитати слова кожного рядка, взяти з першого слова першу літеру, з другого – другу, з третього – третю і т.д. та одержати нове слово, наприклад:
Риба, рак, макарони, поле, салат, пір’їна – ракета.
Шия, скло, слово, масло, ручка – школа.
Парк, сіно, ліс, рідня, лілія – пісня.
Метро, дощ, сова, гора – мова.
2. Гра «Хто більше?»
Ведучий пропонує дітям із слова скласти якнайбільше слів, використовуючи тільки ті букви, з яких воно складається. Перемагає той, хто складе найбільше слів. Наприклад, «Календар»: рак, дар, кедр, лак, кадр.
3. Гра «Чарівні перетворення»
У цій грі потрібно дібрати до поданого слова якнайбільше нових слів, замінюючи лише одну літеру. Коли це неможливо, замінюємо 2 літери.
Наприклад, Нора – нога – ноша – наша – Маша – миша – муха – мука – рука – ріка…
4. Задачі з недостатніми чи надлишковими даними
Наприклад, бабуся пришила 6 ґудзиків, а потім — решту. Скільки всього ґудзиків пришила бабуся? Біля годівниці сиділо 11 синиць. Прилетіло ще 9 синиць і 5 горобців. Скільки синиць біля годівниці?
5. Вправа «Логічні кінцівки»
Ставимо дитині запитання, на яке вона має відповісти, якщо відповідь вірна – дитина ставить запитання вам. Приклади питань: Якщо стіл виший від стільця, то стілець... ( нижчий від стола). Якщо 10 більше ніж 9, то 9... (менше ніж 10). Якщо сестра старша за брата, то брат... (молодший від сестри).
6. Вправа на розвиток логічного мислення.
Інструкція: у рядку записані декілька слів. Одне слово стоїть перед дужками, кілька слів в дужках. Дитина повинна з слів в дужках вибрати два слова, які найбезпосереднішим чином пов'язані зі словами за дужками.
1) Село (річка, / поле /, / будинок /, аптека, велосипед, дощ, пошта, човен, собака).
2) Море (катер, / риба /, / вода /, турист, пісок, камінь, вулиця, птиці, сонце).
3) Школа ( / вчитель /, вулиця, захоплення, / учень /, брюки, годинники, ніж, мінеральна вода, стіл, ковзани)
4) Місто (машина, /вулиця /, каток, / магазин /, підручник, риба, гроші, подарунок).
5) Дім ( /дах /, /стіна /, хлопчик, акваріум, клітка, диван, вулиця, сходи, ступінь, людина).
6) Олівець ( /пенал /, /лінія /, книга, годинники, оцінка, цифра, буква).
7) Освіта (очі, /читання /, окуляри, оцінки, /вчитель /, покарання, вулиця, школа, золото, віз).
Після виконання завдання, підраховується кількість правильних відповідей. У кого з учнів їх більше той і переміг. Максимальна кількість правильних відповідей 14.
7. Вправа. на розвиток логічного мислення.
Інструкція: ведучий складає речення, але так щоб слова в них були переплутані. Із запропонованих слів потрібно спробувати скласти речення так щоб, слова які заблукали повернулися на місце, і зробити це по можливості швидко.
1) Підемо в неділю ми похід. (В неділю ми підемо в похід).
2) Грають кидаючи діти м'яч у один його одному. (Діти грають у м'яч, кидаючи його один одному).
3) Максим вранці дому з рано вийшов. (Максим вийшов з дому рано вранці).
4) В бібліотеці цікавих у взяти книг можна багато. (В бібліотеці можна взяти багато цікавих книг).
5) Клоуни та завтра в мавпи приїжджають цирк. (Завтра в цирк приїжджають мавпи і клоуни).
8. Вправа. на розвиток логічного мислення.
Інструкція: скласти можливі групи слів зі слів записаних на дошці
карась береза портфель
тополя щука олівець
акула пенал опеньок
маслюк кит підберезовик
мухомор бліда поганка альбом
Відповіді можливих груп:
Карась, щука, акула, кит – живуть у воді.
Щука, акула – риби хижаки.
Маслюк, підберезовик, опеньок – їстівні гриби.
Мухомор, бліда поганка – не їстівні гриби.
Пенал, олівець, альбом – шкільне приладдя.
9. Вправа «Виключення зайвого слова»
Мета: розвиток операцій мислення (виявлення подібності і відмінностей в об'єктах, визначення понять).
Інструкція: пропонуються три слова, вибраних навмання. Необхідно залишити два слова, для яких можна виділити загальну ознаку. «Зайве слово" треба виключити. Треба якомога більше знайти варіантів які виключають «зайве слово». Можливі варіанти комбінацій слів.
1) «собака», «помідор», «сонце»
2) «вода», «вечір», «скло»
3) «машина», «кінь», «заєць»
4) «корова», «тигр», «коза»
5) «стілець», «піч», «квартира»
6) «дуб», «ясен», «сирень»
7) «чемодан», «гаманець», «візок»
10. Вправа «Пошук аналогів».
Інструкція: називається якийсь предмет. Необхідно знайти якомога більше предметів, подібні з ним по різним ознакам (зовнішні і суттєві).
1) Вертоліт. 2) Кукла. 3) Земля. 4) Кавун. 5) Квітка. 6) Машина. 7) Газета.
11. Вправа. на розвиток логічного мислення.
Інструкція: встав букви і вилучи зайвий предмет:
М..р..з Г..з..та Д..в..ий
С..і.. Кн..г.. В..л..к..й
Л..д Ж..рн..л К..р..тк..й
К..в..н К..ша В..да
12. Дві випадковості
Візьміть тлумачний словник і навмання виберіть два випадкових поняття. Просто ткніть пальцем в будь-які сторінки. Зіставте їх, спробуйте знайти між ними щось спільне. Придумайте божевільну історію в яку і помістіть вигаданий взаємозв’язок. Подібна вправа відмінно тренує мозок.
13. Божевільний генетик
Візьміть чистий аркуш паперу і фломастер. Дуже добре, якщо ви не вмієте малювати, оскільки краса і результат тут абсолютно не важливі. Головне – процес. А тепер намалюйте щось, яке буде поєднувати в собі якомога більше ознак усіх відомих вам звірів. У вас вийде, наприклад, лисиця з риб’ячою лускою, або довгошиїй заєць з копитами. Мета вправи – вбити будь-яку логіку та здоровий глузд, зробивши акцент на креативності.
14. Божевільний архітектор
Від тварин перейдемо до архітектури, давайте намалюємо будинок. Але перед тим як приступимо до цього заняття, виберіть 10 будь-яких слів. Уявіть, що вам, як архітекторові замовили проект будинку. Але замовник виставив 10 обов’язкових вимог. Це і є вибрані слова. Тут може бути що завгодно. Наприклад, «апельсин» – і дах вашого будинку повинен бути помаранчевим, «тарілка» – зробіть круглі вікна у ванній і т.д. Малюючи на папері, одночасно уявляйте, як це могло б виглядати в реальному житті.
15. 5+5
Вибрати будь-яке слово, це обов’язково має бути іменник. Тепер напишіть 5 прикметників, які, на вашу думку, йому найбільше підходять. Наприклад, «шкарпетки» – чорні, теплі, вовняні, зимові, чисті. Зробили? Тепер спробуйте написати ще 5 прикметників, які зовсім не підходять. Ось, тут-то все і застопорилися. Виявляється, зробити це не так то просто. Покопайтеся в різних сферах сприйняття і знайдіть-таки потрібні слова.
16. Назва
Постарайтеся кожен раз, коли якийсь предмет вас зацікавив, придумати йому назву. Можна коротке і пістре, або ж довге і розгорнуте. Ціль вправи – назва обов’язково повинна вам сподобатися.
Повторюйте вправи кожен день по кілька разів і обов’язково станете творчою особистістю