- Деталі
- Категорія: Поради психолога
Вправи для розвитку мислення молодших школярів
Буває – не буває
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: м’яч
Потрібно назавти певну ситуацію та кинути дитині м’яч. Дитина ловить його тільки тоді, якщо названа ситуація може відбутися, буває. Якщо ж ні, мяч потрібно відбити.
Гра може відбуватися по колу по черзі.
Приклади ситуацій: тато пішов на роботу, потяг летить по небу, кішка хоче їсти, поштар приніс листа, солоне яблуко, дім пішов гуляти, скляні туфлі тощо.
Вгадай за описом
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: немає
Ведучий гри пропонує за описом вгадати, про що йдеться мова (про який овоч,тварину, рослину…) і детально описує цей предмет чи річ. Наприклад: Це овоч, він червоний, круглий, соковитий (помідор).
Та дитина, яка вгадала першою, переходить на місце ведучого та описує інший предмет.
Гра може використовуватись на уроках фізичної культури, коли учасник команди добігає до місця, де знаходиться зображенняпредмета і описує його команді. Коли команда вгадує, повертається назад і передає естафету іншому.
Казки навпаки
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: немає
Завдання гри – змінити назву відомих казок на протилежні та загадати команді суперників. Можлива альтернатива – зміна імен героїв казок.
Приклади:
«Палац» - «Теремок»,
«Тварина із олова» - «Золота рибка»
«Квадратик» - «Колобок»
«Півник - Рябушок» - «Курочка - Ряба»
«Курочка – срібна лапка» - «Півник – Золотий Гребінець»
«Паперова корівка» - «Солом’яний бичок»
Історія за фотографією
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: фотографії
До однієї фотографії гравці придумують інторію (індивідуально чи в групках). Заохочується фантастичність та незвичність розповіді.
Місяці змінили назву!
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Вигадайте нові назви для місяців року. Поясніть, чому саме така назва їмличить (індивідуально чи в командах).
Пошук зєднувальних ланок
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Називаються два слова, наприклад, «лопата» та «автомобіль». Учасникам портібно знайти якомога більше слів, які є перехідними від першого до другого слова. Ці слова мають мати чіткий логічний зв'язок з обома заданими предметами.
Наприклад, це може бути ескалатор (копає, як лопата, а їздить як автомобіль), або робочий (копає та володіє автомобілем).
Можливо 2-3 зєднувальні ланки (наприклад, лопата – тачка – прицеп – автомобіль). Увагазвертається на чітке логічне пояснення, чому саме таке слово зєднує всі попередні. Перемагає той, хто дасть більше аргументованих варіантів.
Складання речень
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Учасникам гри пропонуються три слова, не звязані за смислом, наприклад, озеро, олівець, ведмідь. Завдання гравців скласти якомога більше речень, кожне з яких включатиме всі три слова (відмінки можуть змінюватись, слово може перетворюватись на іншу частину мови – озеро/озерний, використання інших слів забажанням гравця). Берутся наугад три слова, не связанные по смыслу, например, «озеро», «карандаш» и «медведь».
Зараховуються і банальні відповіді (Ведмідь закинув у озеро олівець, і складні (Хлопчик взяв олівець і немалював ведмедя, який плавав у озері), і творчі (Хлопчик, худенький як олівець, стояв біля озера, яке ривіло, наче ведмідь).
Хто ким буде?
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Ведучий називає чи показує предмети та явища, а завдання інших – сказати, ким вони стануть, як зміняться. Ким (чим) буде яйце, курча, жолудь, насіння, гусінь, ікринка, мука, дошка деревяна, залізо, цегла, тканина, шкіра, день, учень, хворий, слабкий, літо тощо.
На одне питання може бути багато відповідей, тому необхідно заохочувати дітей до кількох відповідей на одне і те ж питання.
Пошук небувальщин
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Ведучий розповідає певну історію, включивши у розповідь кілька небувальщин. Інші учасники повинні помітити їх та пояснити, чому цього бути не може.
Приклад: Йду я вчора дорогою, сонечко світить, темно, листочки сині під ногами шурхотять. А з-за будинка вискочив собака і як: "Ку-ка-ре-ку!" – і роги виставив.Я злякався і втік. А ти би злякався?
Гу можна грати будь-якою кількістю. Учасники гри по черзі можуть розповідати небувальщини.
Що б це могло значити? (3-4 класи)
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Учасникам гри пропонується пояснити сенс висловлювань, зокрема фразеологізмів, приказок, так як вони несуть, крім основної ідеї, певне емоційне забарвлення (сум, заохочення, осуд, злість тощо). Варто разом з дітьми пробувати розуміти, що означають такі вислови як «повісити носа», «бити баклуші», «вітер в голові» тощо.
Кмітливий
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: мяч, секундомір (або годинник)
Гравці обєднуються у дві команди. Гравці стоять (або сидять) в дві лінії один проти одного. Відстань між командами приблизно 2 метри.
Дорослий кидає гравцю справа мяч і говорить початок будь-якого слова, наприклад «Гар…»
«...буз!» - швидко повинен закінчити гравець та кинути мяч тому, хто знаходиться навпроти: «Ко...»
«...рал!» - одразу відповідає той і кидає мяч супернику навпроти..
Дорослий (або інший обраний ведучий) звертає увагу на будь-яку затримку і нараховує штрафне очко, слідкує за точністю передачі мяча та часом (за домовленістю, 3-5 хвилин).
Для ускладнення можна обмежитись рослинами, тваринами, містами….
Перемагає команда, в якої менше штрафів.
Винахідник
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Кожному гравцю пропонуються карточки з двома предметами (1-2 клас) або просто називаються два предмети. Завдання кожного гравця за визначений заздалегідь час придумати винахід, використовуючи ці предмети.
Наприклад, із стільця та будильника можна винайти річ, на який сидять, але яка зможе розбудити, за потреби.
Гравці роблять ескізи та захищають їх. Виграє той, в кого кількість винаходів найбільша.
Що буде, якщо!
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Ведучий задає питання – наступний відповідає.
«Що буде, якщо я стану ногами у калюжу?», «Що буде, якщо сонце не зійде?» тощо.
Коли відповідь отримана, учасник задає питання наступному. Можливий варіант на дві чи більше команд, але тоді питання продумує дорослий, намагаючись зробити питання рівноцінними.
Плутанина з літер.
Кількість учасників: парна.
Додатково: ручка и папір
Кожен гравець команди загадує по слову (іменник із певною кількістю літер, наприклад, із восьми), перемішують літери в довільному порядку і записують їх на листку.
Виходять незрозумілі слова із невідомим смислом. Кожен учасник обмінюється листком з одним із учасників команди-суперника.
Виграє та команда, в якій за певний (заздалегідь обумовлений час) буде розгадано більше слів.
Без звички гра видається складною, тому варто почати, наприклад, з п’ятибуквених слів (або з 3-4х буквених – для 6-7річок).
Игроки загадывают по слову (имя существительное, из определенного количества букв - например, из восьми), переставляют в каждый в своем слове буквы как попало и записывают на листок бумаги.
Приклади слів: шарканда, шакиш, фаток, сокбира, турарот, репьюмокот.
Асоціації
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Гравці по черзі, не замислюючись, називають слова, які спали їм на думку у відповідь на слово попереднього гравця.
Що можна зробити?
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Дорослий чи група спільно обирає слово, наприклад, стакан. Кожен учасник по черзі пропонує, як незвично можна використати цей предмет.
Можливий варіант командної гри, тоді кожна команда протягом обмеженого дорослим часу пропонує свої варіанти.
Хто більше?
Хмари
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Гра неймовірно легка, але дозволяє розвивати образне мислення, ассоціативність.
Організовувати її краще на відкритому повітрі, в хмарний день. Завдання гри – визначити, на що схожі хмари, що пропливають небом. Краще, якщо гравці ляжуть на рівну поверхню, траву.
Цифрові ряди
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: папір, ручки
Це логічна гра, в яку може грати будь-яка дитина, яка знайома з першим десятком цифр і може безпомилково його відтворювати.
На папері потрібно намалювати кілька перших цифр числового ряду, наприклад, 1,2,3,4… Дитині потрібно рядок продовжити.
Для ускладнення можна проводити гру на час. В командному варіанті можна або пропонувати ряди самому, або дозволити командам придумати завдання одна одній.
Чарівник
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: папір, ручки
В цій грі можна відчути себе чарівником, бо перетворити одне слово на інше не просто. Завдання гравців, шляхом замінювання певних літер, отримати нове слово.
Наприклад, заміна слова «ПОЕТ» на слово «ЛУНА» можевиглядати наступним чином:
ПОЕТ – ПОРТ – ПОРА – ПОЗА – ЛОЗА – ЛУЗА – ЛУНА.
Важливо дотримуватись певних правил: слова мають бути існуючими, а за один хід можна змінити лише одну літеру.
Інший варіант: Кожен учасник обирає певне слово і будує з нього ланцюжок за визначений час. Після сигналу вправа закінчується і кожен зачитує слова. Перемагає той, в кого більше слів в ланцюжку. Додатково оцінюється оригінальність.
Що ми бачили – не скажем, а робили що – покажем! (1-2 класи)
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Ведучий виходить за двері, а учасники разом обирають, що вони робили, наприклад, катались на ковзанах. Стають в коло і кличуть ведучого.
Завдання групи – показати задуману дію. Завдання ведучого – відгадати. Якщо ведучий їз завданням впорався, він називає імя наступного ведучого.
Як скластиінструкцію?
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
На початку гри обирається ведучий, який пропонує учасникам назву предмету, наприклад, телевізор. Завдання групи, придумати точну інструкцію до предмету, яка б включала все, що стосується даного предмету. Інструкцію дає один учасник. Колвін впорається, наступне слово загадується іншій дитині.
Більш складний варіант – незвичне використання такого предмету.
Вигадай назву
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: книжка з віршами
Запропонуйте дітям вірш, але не читайте його назву. Нехай діти самі придумають її. Можна, оцінювати оригінальність назви, чи точність її стосовно змісту.
Основне, що тренує гра, виділяти суттєве та узагальнювати.
У кого яка робота? (для першокласників)
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Гра допоможе краще познайомитись зі своїм тілом та навколишнім світом. Під час гри дітям пропонуються питання «Яку «роботу» роблять очі, руки, ніс…».
Багатозначні відповіді
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: папір, ручки
Заздалегідь придумайте питання, на які немає однозначної відповіді.
Приклади:
«Вночі на вулиці дуже…»;
«У людини є руки для того, щоб …».;
«Я захворів тому, що …».;
Віриш чи не віриш?
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: немає.
Ведучий називає фрази, а гравці мають визначити серед них помилкові. Можна відповідати вірю/не вірю, правильно/хибно. Можна домовитись, що на правильний вислів гравці підскакують, а на хибний присідають, тощо. Можливий варіант, коли фрази готують команди, одна для одної.
Ведущий называет фразы, а игроки должны определить среди них ошибочные. Можно просто отвечать "верю" или "не верю" (верно - неверно). Можно договориться, что если фраза верная, то игроки прыгают, а если неверная, то приседают.
Для першого класу фрази можуть бути простими, на загальну обізнаність:
Ця ручка синя.
У людей три ока.
Сніг білий.
Два плюс два дорівнює три.
Для 2-4 класів можна додавати і фрази на логіку:
Всі кубики червоні.
Деякі олівці зламані.
Всі птахи літають.
Зимою постійно йде сніг.
Восени інколи йде дощ.
Чай завжди гарячий.
Деякі хлопці носять спідниці.
Як взнати?
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Дитині ставиться питання, за якими ознаками можна взнати про певну подію, явище, а вона пропонує варіанти. Потім можна змінити ролі. Питання можуть бути простими та складними. Навіть, якщо діти не знають відповіді, вони можуть фантазувати.
- Як взнати, чи є на вулиці вітер?
- Як взнати, ранок чи вечір, якщо на вулиці темно?
- Як взнати, який подарунок у коробці?
- Як взнати, холодний чи гарячий чайник?
- Як взнати, яку страву готує тато?
- Як взнати, чи вдома бабушка?
- Я взнати, чи поливали сьогодні квіти?
… Зварилась картопля, чи ні?
… чи висохла сорочка?
… чи солодкий чай?
… пише фломастер чи ні?
... чи міцно зав’язана мотузка?
… чи є вода у склянці?
… чи є щось у закритій коробці?
… чи працює пилосос?
… чи однакова довжина рисок?
…чи цікава книжка?
… чи м’який хліб?
… чи любить собака кашу? (дати йому спробувати їсти)
Перемагає той, чи та команда, яка дасть найбільше правильних відповідей.
Добре - погано
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: м’яч.
Діти сідають в коло. Ведучий задає тему. Діти передають м’яч по колу, розповідають, що, на їх погляд, добре, а що погано в природних явищах.
Дощ: добре, тому що…; погано, тому що…
Місто: добре, тому що…; погано, тому що…
Хто назве більше предметів?
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Гравці об’єднуються у дві команди. Ведучий ставить завдання назвати предмети:
А) певної величини (високі, низькі, широкі, вузькі);
Б) певної форми (трикутні, круглі, прямокутні);
В) виготовлені з певного матеріалу (скла, дерева, заліза).
Перемагає та команда, яка дає .
Дерево — це…
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Гра розвиває мислення, актуалізує дитячий досвід, знання, дозволяє побачити одні й ті самі речі з різних боків.
Ведучий пропонує дітям визначити, яке значення має певна річ, об’єкт, предмет, істота для життя різних тварин, людей тощо.
Наприклад, «Для птахів дерево – це…», Для жуків – це.., для художника – це.., для втомленого подорожнього – це.., для збирача меблів – це.., для жителя міста – це..
Слово «дерево» можна замінювати іншими словами.
Ліс, озеро, болото
Кількість учасників - від 10.
Додатково: -
Малюються три великих кола чи обмежуються лініями кути кімнати, які отримують відповідні назви: «ліс», «озеро», «болото».
Гравці знаходяться у визначеному місці, яке однаково віддалене від всіх кіл. Ведучий називає тварину, птаха чи рибу, які є мешканцями болота, озера чи лісу, та рахує до п’яти. За цей час кожен гравець має стати в те коло, яке, на його погляд, відповідає середовищу існування цієї тварини (вовк – ліс, щука – озеро, жаба – будь-яке коло тощо).
Можна з часом модифікувати гру, наприклад, бібліотека, театр, стадіон. Частини мови. Чи ферма, завод, банк тощо.
Перемагає той, хто жодного разу не помилився.
Змінювати коло забороняється.
Той, хто не встиг обрати коло, отримує бал штрафа.
Кольори
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Ведучий пропонує назвати по черзі п’ять кольорів одного кольору. Так він перебире різні кольори.
Ведущий предлагает всем играющим по очереди назвать пять предметов одного цвета (синего, желтого, красного и т. д.)- Так он переберет разные цвета.
Той, хто не зможе за хвилину згадати п’ять предметів одного кольору, вибуває з гри. Повторення забороняються.
Коли учні звикнуть, можна придумати інші категорії (Дерева, тварини, ті, хто має роги, хвіст, письменники, художники тощо).
Золота рибка
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Дитина – золота рибка, яка пропонує рибалці виконати його бажання. Ведучий придумує щось неймовірне, а рибці потрібно аргументовано пояснити, чому вона це виконати не може.
Грати можна командами чи ланцюжком.
Буває чи ні? (1-2 клас)
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Ведучий розповідає, яка є погода, або чим займаються люди чи машини, а дитина повинна сказати, буває так, чи ні.
Наприклад:
Випав сніг і розквітли підсніжники. (чому? Коли випадає сніг? Коли з’являються підсніжники?)
Протилежності
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: -
Ведучий називає слово, діти повинні знайти слово, протилежне за значенням до нього. Щоб ускладнити, дітям можна пропонувати фрази чи афоризми, прислів’я, пропонуючи знайти протилежну за значенням фразу, вислів. Для 3-4 класів можна спробувати проводити у формі «Що?Де? Коли?», пропонуючи командам час на письмове виконання завдання.
Створюємо казку
Кількість учасників не обмежена.
Додатково: журнал чи книжка
Открываем любой журнал (но лучше детский) или книга на любой странице и, не глядя, попадаем пальцем в любое слово. Первый рассказчик читает слово и должен придумать фразу, в которой будет это слово. Следующий игрок снова попадает, не глядя пальцем в любое слово в журнале, но придуманная им фраза должна продолжить рассказ.
И так, пока все игроки придумывают по фразе, складывается интересная история.